Operační program: Výzkum, vývoj a vzdělávání
Název výzvy: Výzva Šablony II
Název projektu: Edukace
Registrační číslo projektu: CZ.02.3.X/0.0/0.0/18_063/0016054
Žadatel, příjemce dotace: Základní škola a Mateřská škola Blansko, Dvorská 26
Datum zahájení fyzické realizace projektu: 1. 9. 2019
Datum ukončení fyzické realizace projektu: 31. 8. 2021
Doba trvání projektu: 24 měsíců
Projekt s názvem Edukace je zaměřen na jedno z/kombinaci následujících témat: personální podpora, osobnostně profesní rozvoj pedagogů, společné vzdělávání dětí/žáků/účastníků, podpora extrakurikulárních/rozvojových aktivit, aktivity rozvíjející ICT, spolupráce s rodiči dětí/žáků/účastníků, spolupráce s odborníky z praxe.
Školní asistent – personální podpora MŠ. Cílem této aktivity je poskytnout dočasnou personální podporu školního asistenta mateřským školám. Aktivita umožňuje vyzkoušet a na delší období poskytnout větší podporu zejména dětem ohroženým školním neúspěchem, tedy dětem, u kterých lze předpokládat, že budou ohroženy při nástupu do základní školy školním neúspěchem.
Projektový den ve škole – cílem této aktivity je rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti přípravy a vedení projektového vzdělávání, které vede k rozvoji osobních a sociálních kompetencí dětí. Projektové vzdělávání charakterizuje důraz na aktivizační metody, zahrnutí kooperativního učení, rozvoj kritického myšlení s důrazem na praktickou využitelnost poznatků. Do aktivit se zapojí minimálně jeden pedagog z MŠ a odborník z praxe, kteří společně naplánují a zrealizují projektový den ve škole.
Školní asistent – personální podpora ZŠ. Cílem této aktivity je poskytnout dočasnou personální podporu školního asistenta základním škole. Aktivita umožňuje vyzkoušet a na určité období poskytnout větší podporu zejména žákům ohroženým školním neúspěchem.
Vzdělávání pedagogických pracovníků ZŠ. Cílem této aktivity je podpořit profesní růst pedagogických pracovníků pomocí dlouhodobého vzdělávání a průběžného sebevzdělávání. Vzdělávání bude probíhat formou absolvování vzdělávacího programu akreditovaného v systému DVPP. Program musí být realizován prezenční formou.
Zapojení odborníka z praxe do výuky v ZŠ. Cílem aktivity je prohloubit spolupráci pedagogických pracovníků základní školy a odborníků z praxe v rámci všeobecně-vzdělávacích předmětů. Díky spolupráci se zlepší kvalita výuky, která bude mít pozitivní vliv na výsledky žáků a jejich budoucí uplatnění na trhu práce.
Zapojení ICT technika do výuky v ZŠ. Cílem této aktivity je umožnit škole působení ICT technika ve výuce, eliminovat technické problémy a zvýšit plynulost výuky a podpořit pedagogy při práci s digitálními technologiemi. Pedagog a ICT technik působí společně ve výuce.
Klub pro žáky ZŠ – čtenářský klub. Cílem aktivity je realizace klubu pro žáky základní školy, formou volnočasové aktivity, která vede k rozvoji klíčových kompetencí žáků. Aktivita umožňuje vedle rozvoje žáků i profesní rozvoj pedagogických pracovníků. Takto získané znalosti, dovednosti a kompetence podporují povinnou složku vzdělávání žáka a celý edukační proces.
Klub pro žáky ZŠ – klub zábavné logiky a deskových her. Cílem aktivity je realizace klubu pro žáky ZŠ. Forma volnočasové aktivity, která vede k rozvoji klíčových kompetencí žáků, které se opět následně promítají i do povinné složky vzdělávání žáka. Aktivita rovněž umožňuje vedle rozvoje žáků i profesní rozvoj pedagogických pracovníků.
Klub pro žáky ZŠ – klub komunikace v cizím jazyce. Cílem aktivity je realizace klubu pro žáky ZŠ. Má formu volnočasové aktivity a vede k rozvoji klíčových kompetencí žáků. Takto získané znalosti, dovednosti a kompetence se také promítají i do povinné složky vzdělávání žáka. Aktivita umožňuje vedle rozvoje žáků i profesní rozvoj pedagogických pracovníků.
Klub pro žáky ZŠ – badatelský klub. Cílem aktivity je realizace klubu pro žáky ZŠ. Klub má opět formu volnočasové aktivity a vede k rozvoji klíčových kompetencí žáků. Takto získané znalosti, dovednosti a kompetence se také promítají i do povinné složky vzdělávání žáka a zároveň dochází vedle rozvoje žáka i k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků.
Doučování žáků ZŠ ohrožených školním neúspěchem – cílem aktivity je podpořit žáky ohrožené školním neúspěchem prostřednictvím možnosti doučování.
Projektový den ve škole – cílem aktivity je rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti přípravy a vedení projektové výuky, která vede k rozvoji osobních a sociálních kompetencí dětí a žáků. Projektová výuka bude probíhat v oblasti podpory společného vzdělávání a rozvoje klíčových kompetencí žáků. Aktivita je určena minimálně pro jednoho pedagoga ZŠ a odborníka z praxe, kteří společně naplánují a zrealizují projektový den ve škole.
Školní asistent – personální podpora ŠD. Cílem této aktivity je poskytnout dočasnou personální podporu-školního asistenta školním družinám. Aktivita umožňuje vyzkoušet a na určité období poskytnout větší podporu zejména účastníkům ohroženým školním neúspěchem.
Klub pro účastníky ŠD – klub zábavné logiky a deskových her. Cílem aktivity je realizace klubu pro účastníky školní družiny, která má formu volnočasové aktivity a vede k rozvoji klíčových kompetencí účastníků i profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků.
Sdílení zkušeností pedagogů z různých škol/školských zařízení. Cílem je podpořit pedagogy školních družin ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově žáků, a to prostřednictvím vzájemné výměny zkušeností mezi pedagogy z různých škol/školských zařízení.
Mgr. Bc. Dušan Krumnikl, MBA
hlavní manažer projektu

Klub zábavné logiky a deskových her
navštěvují žáci 3. A a děti ze školní družiny. Vedoucími kroužků jsou Mgr. Jan Čápek a Martina Brabcová.
V klubech se prostřednictvím zábavných a deskových her učí děti rozvíjet slovní zásobu, postřeh, znalosti, představivost, soustředění, komunikaci, samostatnost, logické a strategické myšlení. Také spolupracují v týmu a někdy se musí poprat i s prohrou.
Badatelské kluby
vedou Mgr. František Šejnoha a Mgr. Ondřej Kovář
Badatelský klub vedený p. uč. Šejnohou je zaměřený na práci v dílnách, tvorbu technických nákresů, tvorbu řídících programů, programování pomocí Micro:bitů.
Žáci vyrábějí a tvoří řídící program např. pro autíčko, vymýšlí dálkové ovládání a instalují Micro:bity. Spojení informačních technologií s tvorbou skutečných výrobků je velmi baví.
Badatelský klub vedený p. uč. Kovářem je zaměřený na bádání v různých oblastech lidské činnosti. Jedním z témat je např. vývoj dopravy, vliv dopravy na znečištění krajiny. Žáci provádí terénní průzkum, vypočítávají brzdnou dráhu auta, seznamují se s výrobou aut, tvoří mapy světových výrobců aut. Nemohou chybět ani návštěvy muzea.
Čtenářský klub
vede Mgr. Petra Přibilíková.
Ve čtenářském klubu se žáci soustřeďují na čtení pro radost a zábavu. Děti si doporučují knihy, společně čtou, provádí různé záznamy přečtených kapitol, vyhledávají informace v textu. Při čtení rozvíjí představivost, učí se předvídat a zlepšují si čtenářské dovednosti.
Klub komunikace v cizím jazyce
vede Mgr. Jana Wingová.
Tento klub slouží k rozvoji komunikačních schopností v anglickém jazyce. Žáci získají sebejistotu při komunikaci, obohatí si slovní zásobu o nové výrazy a fráze, poznají kulturu, zvyky, všední život v anglicky mluvících zemích.