Třída 7. A se ještě před Vánoci pustila do nevšedního uměleckého projektu zaměřeného na hmatovou reflexi. Žáci vytvářeli díla, která nebyla určena jen ke koukání, ale především k doteku. Zvolili jsme moderní přístup inspirovaný reliéfním uměním, kde jsme se snažili propojit vizuální a hmatové vnímání.
Hmatová reflexe
Pomocí různých materiálů, jako jsou písek, textilie, provázky, bublinkové fólie, korálky nebo akrylové barvy, vznikly koláže a reliéfy plné zajímavých textur. Každé dílo mělo svůj unikátní povrch, který doslova lákal k tomu, aby ho člověk pohladil nebo zkusil prozkoumat hmatem.
Naším cílem bylo, aby si žáci uvědomili, jak důležitý je hmat při vnímání světa kolem nás. Na začátku projektu jsme vyzkoušeli, jaké to je, když se na texturu díváme pouze hmatem – někteří žáci vnímali materiály jako slizké nebo nepříjemné, i když šlo o obyčejnou plastelínu v igelitovém sáčku. Jiní byli překvapeni, jak hebké mohou být látky, které běžně používají.
Tímto projektem jsem chtěla u žáků rozvíjet citlivost ve vnímání různých materiálů. Naučit se ocenit nejen vizuální, ale i taktilní stránku umění. Ukázat, že umění může být zážitkem nejen pro oči, ale i pro ruce. Překonat vlastní předsudky o tom, co je „příjemné“ nebo „nepříjemné“.
Tento projekt byl skvělou ukázkou toho, že umění může být zábavné, objevné a dokáže překvapit i ty, kteří si myslí, že už je nic nepřekvapí. Žáci si odnesli nejen originální díla, ale také nový pohled na to, jak různorodý může být svět kolem nás.
Mgr. Řezníková Aneta a žáci 7. A













