V hodinách výtvarné výchovy zažili žáci sedmého ročníku netradiční umělecký zážitek. Věnovali se tzv. akční malbě, která v sobě spojuje svobodu projevu, pohyb a hudbu. Tato technika, inspirovaná uměleckým směrem abstraktního expresionismu, přináší do výuky nejen radost z tvoření, ale i nové způsoby, jak rozvíjet kreativní myšlení.
Akční malba je metoda, při které se neklade důraz na přesné tahy štětcem nebo realistické zobrazení světa, ale na emoce, pohyb a samotný proces tvorby. Žáci si mohli zvolit libovolnou techniku a nástroje – od klasických štětců až po houbičky, kapátka či vlastní ruce. Hudba hrála klíčovou roli. Rytmy a melodie ovlivňovaly tempo i charakter jejich tvorby.
Atmosféra v učebně byla doslova nabitá energií. Žáci stáli u papírů položených na zemi nebo připravených na stole a s každým rytmem hudby na ně přenášeli své pocity. Někteří nechávali barvy stékat po plátně, jiní pouštěli nabarvené kuličky, které zanechávaly chaotické stopy. Každé dílo bylo originální, živé a spontánní.
Akční malba přináší hned několik benefitů. Podporuje sebevyjádření. Žáci mají prostor projevit své pocity a nálady bez omezení. Svoboda ve volbě technik i nástrojů podněcuje hledání nových způsobů, jak pracovat s barvami. Hudební doprovod pomáhá propojit rytmus a pohyb s vizuálním vyjádřením. Společné tvoření ve skupině posiluje vztahy a přináší radost.
Tento druh výuky zároveň ukazuje, že výtvarná výchova nemusí být pouze o malbě zátiší nebo učení se o starých mistrech. Učí žáky hledat vlastní cestu a zjišťovat, co je baví, což je dovednost využitelná nejen v umění, ale i v životě.
Žáci si svá díla vystavili ve třídě, aby si mohli vzájemně ukázat své nápady a diskutovat o tom, co je inspirovalo. Na závěr hodiny dostali žáci za úkol jednou větou shrnout, co se jim na akční malbě líbilo a co by třeba změnili. Z odpovědí vyplynulo, že většinu dětí nadchla svoboda a kreativita spojená s touto technikou.
Našli se ale i kritické hlasy, které posunou další výuku. „Nelíbilo se mi, že jsem si umazal tričko, ale jinak to byla zábava,“ podotkl jeden student s úsměvem. Jiní říkali, že pro ně byla práce příliš složitá, protože neradi tvoří jen na základě vlastní fantazie a více by ocenili konkrétní zadání nebo inspiraci.
Akční malba se tak stala nejen skvělým způsobem, jak rozvíjet umělecké dovednosti, ale i příležitostí k relaxaci, zábavě a objevování vlastních možností. A kdo ví, třeba mezi našimi sedmáky roste nový Jackson Pollock!
Mgr. Řezníková Aneta a 7.A