Ve třídě 5. C jsme se rozhodli posunout hodiny výtvarné výchovy o krok dál a propojit kreativní tvorbu se schopností spolupráce, plánování a komunikace. V rámci dvouhodinové výuky dostali žáci výjimečný úkol – vytvořit ve skupinách společné dílo, které bude na závěr reprezentovat celou třídu. Výsledkem byly dvě nádherné barevné tříhlavé dračí skulptury, na kterých se podílely všechny děti.
Na začátku hodiny jsme si vysvětlili, co je cílem – vytvořit dva draky, přičemž každý z nich bude mít tři hlavy, tělo a ocas. Abychom dosáhli dokonalého výsledku, rozdělili jsme třídu do pěti skupin, z nichž každá dostala konkrétní úkol. Na rozdělení konkrétních úkolů se žáci domlouvali zcela samostatně. Například jedna skupina měla na starosti navrhnout a vyrobit hlavy draků, druhá skupina těla, třetí barvení a zdobení atd.
Klíčovým prvkem této aktivity byla spolupráce nejen v rámci jednotlivých týmů, ale i mezi nimi. Aby se všechny části skládanky spojily do jednoho díla, museli žáci průběžně komunikovat a plánovat, jak zajistit jednotný vzhled a styl. Tato koordinace napříč skupinami byla stejně důležitá jako samotná kreativní práce.
Proč právě tato metoda?
Naším cílem nebylo jen vytvořit krásné výtvarné dílo, ale také rozvíjet dovednosti, které děti využijí i mimo školu. Rozdělení práce ve skupinách pomáhá dětem pochopit, jak si efektivně rozdělit úkoly, respektovat názory ostatních a přispívat svým dílem k většímu celku. Když děti musí spolupracovat s ostatními skupinami, učí se, jak překonávat rozdílné pohledy a sladit je do harmonického výsledku.
Zvolili jsme tuto formu výuky také proto, že podporuje zodpovědnost – každé dítě mělo na starosti určitý úkol, který bylo třeba splnit co nejlépe, aby celkový výsledek vypadal tak, jak si třída přála. Tvoření draků navíc umožnilo rozvoj kreativity, a zároveň jsme se dotkli i důležitých prvků zábavného učení, které děti baví a inspiruje.
Výsledek?
Na konci dvouhodinové práce vznikli dva impozantní tříhlaví draci, plní detailů a osobitého rukopisu celé třídy. Skulptury nyní zdobí nástěnku ve třídě, kde se můžete sami přesvědčit, jak krásná a promyšlená díla vznikla díky vzájemné spolupráci a kreativitě.
Děkuji třídě 5. C za nasazení, fantazii a chuť učit se nové věci! Těším se na další podobné projekty, které nám ukážou, že společná práce dokáže přinést úžasné výsledky.
Mgr. Řezníková Aneta a třída 5. C