Jedním z témat, které se probírají ve výuce přírodopisu v 7. ročníku, jsou sladkovodní ryby. Žáci nejprve učivo probrali v hodinách teoreticky a po zvládnutí učiva nastala část praktická.
Při výlovu jedovnického rybníku Olšovce se nám podařilo získat od rybářů několik ryb, a tak se žáci mohli pustit do zkoumání ryby – karase stříbřitého (Carassius gibelio).
Žáci měli možnost si sami vyzkoušet pitvu této omnivorní kaprovité ryby. Nejprve pozorovali vnější stavbu těla ryby, uspořádání šupin a ploutví s kostěnými paprsky. Ukázali si smysly včetně postranní čáry. Pinzetou nadzdvihli skřele a sledovali žábry. Poté následovala samotná pitva. Všichni pracovali s velkým zaujetím. Nejprve sledovali uspořádání orgánů uvnitř těla ryby, poté si vyzkoušeli vypreparovat plynový měchýř, gonády (pohlavní orgány), ledviny, střeva nebo dvoudílné srdce.
Žáci byli velmi šikovní a věřím, že samostatné bádání jim zábavnou formou doplnilo znalosti.
Mgr. Veronika Fránková