Kartografie je věda, která se zabývá tvorbou map. A přesně toto řemeslo si vyzkoušelo několik žáků z 6. ročníků, kteří se na chvilku stali „kartografy“. Jejich úkol spočíval ve výrobě přesného plánu pokoje. A jako každé kartografické dílo (mapa, glóbus,… ), tak i jejich plán musel obsahovat vše potřebné. Vysvětlivky, vhodné měřítko i zeměpisnou síť, kterou tvoří soustava rovnoběžek a poledníků.
Žáci si v praxi vyzkoušeli, jak složité je vymyslet vhodné měřítko, změřit a zanést do plánu jednotlivé části pokoje, zakreslit je ve vhodném poměru – zmenšení (v měřítku) a zvolit srozumitelné vysvětlivky. V závěru pak bylo nutné zorientovat vytvořený plán pomocí opravdových světových stran a zanést poledníky a rovnoběžky. K úspěšnému zvládnutí bylo nutné zvládnout několik matematických dovedností, měření a následné převody, práce s orientací, rýsování. Věřím, že tento projekt žáky bavil a byl vhodným ozvláštněním teoretické výuky. Pro ilustraci přikládáme pár ukázek žákovské tvorby.
Mgr. Martin Weinhöfer, Ph.D.